18-07-14 budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van fam zwijnenberg - WaarBenJij.nu 18-07-14 budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van fam zwijnenberg - WaarBenJij.nu

18-07-14 budapest

Door: Erwin

Blijf op de hoogte en volg fam

18 Juli 2014 | Hongarije, Boedapest

Wanneer we opstaan is het al weer mooi weer. Rustig ontbijten en de boel een beetje opruimen en dan op naar Budapest. Eerst een heel eind langs het balatonmeer en dan over de snelweg naar Budapest. Zonder enig probleem rijden we de hoofdstad in en vriend TomTom leidt ons exact naar de juiste plek. Pal naast het pension is een winkelcentrum, hier zetten we de auto neer. Beetje kostbaar maar wel veilig.
De spullen zetten we op de kamer en dan Budapest in. Eerst naar het parlementsgebouw, een prachtig oud gebouw (vroeger paleis, denken we). We zien de kettingbrug en het visserbastion, maar die bewaren we voor later. Vlak bij de istzan kathedraal eten we iets. Daarna met de metro naar Hosok tere, het heldenplein. Groot en leeg met een pilaar, foto en verder naar szechenyi badhuis (prachtig okergeel, lijkt wel iets op paleis Soestdijk).
Grappig hoe goed we de weg nog weten te vinden, terwijl we hier toch al vele jaren geleden en reizen verder zijn geweest.
'S avonds eten we in een uitmuntend Italiaans restaurant aan de vaci utca, heerlijk gegeten. Daarna nog ff shoppen in de laatste opengebleven souveniershops. We wandelen langs de Donau, de kettingbrug over en genieten van de prachtig verlichte gebouwen zoals het koninklijk paleis, het parlement, de burcht. Dan terug richting bi-bi, het is ondertussen bijna middernacht.

Tags: Budapest