Taman Negara - Reisverslag uit Jerantut, Maleisië van fam zwijnenberg - WaarBenJij.nu Taman Negara - Reisverslag uit Jerantut, Maleisië van fam zwijnenberg - WaarBenJij.nu

Taman Negara

Door: Erwin

Blijf op de hoogte en volg fam

24 Juli 2013 | Maleisië, Jerantut

Vanochtend staan de canopy walk way en de bukit terisek op het programma. Na het ontbijt brengt de boot ons rechtstreeks naar het restaurant vanwaar we vertrekken. Onze groep bestaat uit Nederlanders, Duitsers en Fransen. Aan de voet van de canopy walk blijkt dat we geen " permit" hebben (papiertje dat voor ons samen nog geen euro kost....., terwijl ik dat net heb betaald). De vrouwelijke gids discussieert met de mannen bij de ingang en zegt ons gewoon door te lopen. Onderaan de start van de canopy walk (touwbruggetjes op zo'n 40 meter hoogte tussen de bomen) mogen we weer niet verder. No permit, no access. De gids voert een felle discussie met de mannen, maar eerst moet het papiertje worden gebracht. Wij wachten maar geduldig (we kunnen namelijk niks anders anders). Eindelijk wordt het papiertje gebracht. Weer een felle discussie waarbij het papiertje eerst niet terug wordt gegeven. Uiteindelijk mogen wij ook omhoog klimmen en aan de canopy walk beginnen. Er staat dat je alleen op de plateaus mag fotograferen maar hele eigenwijze mensen voor Wout doen het toch op de loopbrug waardoor wij weer moeten wachten. We hebben een heel mooi uitzicht vanaf de loopbrug op het oerwoud maar al snel zijn we aan het einde van de canopy walk. Nog 1.5 km lopen stijl omhoog door het oerwoud voordat we bij het volgende mooie uitkijkpunt zijn. Onderweg verteld onze gids het e.e.a over de planten die daar zijn. Ook komen we een nest met mieren tegen die in een verrotte boomstam zitten en wel 5 tot 10 cm groot zijn. Helemaal bezweet en uitgeput komen we bij het uitkijkpunt aan en het is niet eens zo heel bijzonder. Een paar foto's maken en dan even uitrusten. Onze gids vertelt dat het tien á vijftien minuten lopen is tot een ander uitkijkpunt. wout en ik gaan er naar toe en Britt en Esther blijven nog even zitten. 0ok dit uitkijkpunt is niet heel erg mooi. Teruglopen dan, maar met knikkende knieën staan we bij de rivier terug naar het hotel daar ff douchen en dan eten.
Smiddags lopen wout en ik naar de rivier om te gaan zwemmen. Het is een kleine kilometer lopen en meer dan 200 treden op en af. Wel apart, daar zit je dan midden in de jungle in een stromende rivier, met om je heen prachtige groene heuvels met palmen en andere hele grote oude bomen.
Aan het einde van de middag nog even rustig lezen en het verslag bijwerken. 'S avonds eten we weer bij een drijvend restaurant. Totale kosten nog geen 15 euro voor ons allen samen. Daarna een ijsje bij ons restaurant, dit kost net zoveel! Het ijs van britt en mij is ook nog niet eens lekker, vooral schaafsel. De koffers zijn al ingepakt, morgen naar de Cameron Highlands.