Taman Negara - Reisverslag uit Jerantut, Maleisië van fam zwijnenberg - WaarBenJij.nu Taman Negara - Reisverslag uit Jerantut, Maleisië van fam zwijnenberg - WaarBenJij.nu

Taman Negara

Door: Erwin

Blijf op de hoogte en volg fam

23 Juli 2013 | Maleisië, Jerantut

Na rustig te hebben ontbeten gaan we met de boot even de rivier over. We boeken voor de middag een tocht over de rivier. We halen wat blikjes drinken en dan terug naar onze lodge. De rest van de ochtend een beetje luieren, foto's maken.
Om half drie worden we met een bootje opgehaald. Het is een lange smalle boot, gemaakt van tropisch hout. Een soort grote uitgeholde boomstam. Met een Maleisische jongen voorin en een achterin die de buitenboord motor bedient gaan we op weg. De taak van de voorste jongen is om met een stok de boot verder te drukken wanneer het water te laag staat. Een paar keer moet hij even helpen. Onnderweg zien we twee keer een water-lizard. Na een tocht van 45 minuten over de rivier door het prachtige regenwoud wordt de boot naar de kant gestuurd. De Maleisische jongen wijst ons een pad, zegt "15 minute walk" en laat ons alleen. Het paadje is redelijk goed begaanbaar, wel moeten we natuurlijk over wortels en stammen klimmen.
Na inderdaad een kwartiertje zien we de miniwatervalletjes en stroomversnellingen. Wat toeristen hebben blijkbaar drinken laten vallen, want er zijn erg veel steekvliegen en wespachtigen. Wout en ik springen in het water en proberen op de rots te klimmen. Met de stroomversnellingen is dat bijna onmogelijk. Toch lukt het ons samen om rots voor rots verder te komen. Het lukt ons, lekker chillen in een snelstromende rivier.
Esther en Britt zijn een klein eindje terug gelopen naar een mini strandje. Esther vindt het zo mooi dat ze met een koprol de helling afgaat naar de rivier. Gelukkig niets gebroken, alleen wat schaafplekken. Aan het einde trapt wout nog op een wesp, niet handig midden in de jungle. Ook hier is de schade beperkt. De terugweg hebben we de stroom mee en we gaan lekker snel terug.
Even lezen op de iPad of in een boek, foto's en filmpjes kijken, kortom een uurtje relaxen. S avonds eten we op een van de drijvende restaurantjes in de rivier. Zoals al vaker is de bediening niet zoals we in west-Europa zijn gewend. Eerst worden we vergeten, dan schuift een Chinese dame bij ons aan de tafel om de bestelling op te nemen. Esther krijgt als eerste iets, gevolgd door Britt en Wout. Ook het drinken wordt gebracht. En ja hoor, wie zit weer zonder eten.... Gelukkig krijg ook ik wat. We laten alles rustig over ons heen komen en vinden het wel grappig hoe het e.e.a. gaat. Belangrijker, het eten smaakt weer prima. Zo goed zelfs, dat we besluiten morgen weer bij een (ander) drijvend restaurant te gaan eten. Ondertussen is het aardedonker geworden. Gelukkig zien de bootslui ons prima in het donker en worden we weer naar " onze" kant van de rivier gebracht. Morgenvroeg redelijk vroeg opstaan voor de canopy walk.