Kuala Lumpur naar Taman Negara - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van fam zwijnenberg - WaarBenJij.nu Kuala Lumpur naar Taman Negara - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van fam zwijnenberg - WaarBenJij.nu

Kuala Lumpur naar Taman Negara

Door: Erwin

Blijf op de hoogte en volg fam

22 Juli 2013 | Maleisië, Kuala Lumpur

De ochtend begint met een voortreffelijk ontbijt. Terug op de kamer worden we al gebeld, de huurauto staat al klaar. Het is een goud kleurige Honda. Met een beetje geweld past alle bagage net achterin. De man van het verhuurbedrijf legt het e.e.a. uit over de auto en om 09.45 gaan we op weg. Links rijden, richting aangeven aan linkerkant, even wennen in een stad met vele miljoenen inwoners. Het navigatie systeem is ingesteld op de Batu Caves, een hindoeïstisch heiligdom. Zonder problemen komen we daar aan. Na de entree betaald te hebben (totaal 2 ringit = 0,50 euro) maken we foto's van het grote Shiva beeld (en niet boeda wijst Britt ons terecht). Na het beklimmen van heel veel treden puffen we bovenaan uit. We kijken in de grot, daarachter zit nog een grot. Via gaten in de rots valt er wat licht naar binnen. Mooi om te zien. In de achterste grot vindt een ceremonie plaats. Apen stelen en eten de net gebrachte offers op, grappig om te zien.
Terug naar de auto, want om uiterlijk 1 uur willen we bij de elephant sanctuary zijn. Hier worden olifanten opgevangen en verzorgd die bijvoorbeeld wees zijn of gewond zijn geraakt. Ook dit gaat zonder problemen. We zijn op tijd, kopen kaartjes inclusief baden in de rivier met baby olifanten. Snel wat eten, dat lukt voor 3 van ons want ik krijg helemaal niets... Met gids Eddy (dat is zijn shopnaam, zijn Maleisische naam is namelijk onuitspreekbaar) lopen we naar de olifanten. We kopen suikerriet om de baby olifanten te voeren. Ze vinden het heerlijk en wij erg leuk. Wanneer ze niet snel genoeg iets krijgen, gaan ze naar de volgende bezoeker en eten uit zijn hand. Dan worden de grote olifanten gewassen in de rivier. Ze vinden het heerlijk, gaan er lekker bij liggen en bij sommigen zie je alleen een slurf die boven water komt. De olifanten laten zien wat ze hebben geleerd (buigen, groeten, op 2 benen staan en spullen verslepen) dan is het tijd voor het hoogtepunt, samen met baby olifanten baden in de rivier. Eerst gooien we zand op de olifant en daarmee smeren we hem in. Dan gooien we er water overheen (en de verzorgers over ons) zodat iedereen weer fris, nat en vrolijk is. Veel te snel moeten we alweer uit de rivier, want er zijn nog heel veel meer toeristen, jammer hoor! De olifanten waren heel lief en hun huid voelt een beetje als een kokosnoot.
Op weg naar het einddoel van de dag, Taman Negara, het oudste tropisch regenwoud van Maleisië, 150 miljoen jaar oud. Het navigatiesysteem wil ons een onverharde weg opsturen wat me geen goed idee lijkt. Gewoon terug naar de snelweg en de routebeschriiving van Riksja Kids volgen. Die is gelukkig uitstekend want we rijden in een keer goed. De koffers worden boven bij de rivier uitgeladen, waarna ik de auto wegbreng naar een parkeerplaats. Vervolgens gaan we met een bootje de rivier over naar Het Mutiara taman negara hotel. De koffers worden in een soort mijnwagentje omhoog getrokken naar de receptie, dat scheelt tillen in de hitte. We hebben een mooi familie chalet (nummer 59), hier houden we het wel even vol tussen de apen die door de bomen ravotten. ' s avonds wordt er weer heerlijk gegeten. Dit keer in het restaurant bij het hotel. Tenslotte afspoelen want we stinken een beetje en dan slapen.